Pandemia stresu

Przy okazji Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego kilka refleksji na temat wsparcia zdrowia psychicznego w miejscu pracy, w czasach pandemii.

Zdrowie psychiczne jest integralnym i niezbędnym składnikiem zdrowia.
Według WHO zdrowie to stan pełnego fizycznego, psychicznego i społecznego dobrostanu, a nie tylko brak choroby.
Czyli zdrowie psychiczne to coś więcej niż tylko brak zaburzeń/chorób psychicznych.
To stan dobrego samopoczucia (wellbeingu), w którym jednostka zdaje sobie sprawę z własnych zasobów i radzi sobie z normalnymi stresami życiowymi.

Bez wątpienia pandemia i okoliczności z nią związane mogą być źródłem nieprzyjemnych emocji, silnego stresu, kryzysu, a nawet zaburzeń i chorób psychicznych.

W jaki sposób pracodawcy mogą wesprzeć zdrowie psychiczne pracowników w tym trudnym czasie? Przykłady sprawdzonych działań poniżej.

🔹Zaczynając od podstaw, bez wątpienia znaczenie ma tworzenie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w „nowej normalności”, by minimalizować ryzyka zdrowotne związane z COVID – 19, ale też po to, by zadbać o komfort psychiczny pracowników, zmniejszyć poziom lęku związanego z potencjalnym ryzykiem zarażenia się.

🔹Kluczowa dla dobrostanu pracowników jest rola menedżerów. Sposób zarządzania zespołem, umiejętność podtrzymywania „ducha zespołu” i relacji (zwłaszcza w przypadku home office), a także empatia i wspieranie pracowników na co dzień to wybrane kompetencje, które warto u liderów wzmacniać, by zapewnić wellbeing zespołom. Może więc to dobry moment, by zaplanować szkolenia dla menedżerów z tej właśnie tematyki.

🔹Istotne znaczenie ma na pewno też tzw. psychoedukacja i rozwijanie kompetencji osobistych pracowników. Niestety, w szkole nie uczono nas czym jest stres i jak sobie z nim radzić albo w jaki sposób prowadzić zdrowy tryb życia. Tymczasem ma to fundamentalne znaczenie dla naszego zdrowia psychicznego. Dlatego wszelkie rzetelne informacje i wskazówki na temat snu, regeneracji, odżywiania, ruchu, stresu będą zawsze dobrym pomysłem na firmowe działania wellbeingowe.

🔹Warto podkreślić, że to prawda, że w zdrowym ciele zdrowy duch i forma naszego ciała przekłada się na funkcjonowanie mentalne. Regularny ruch umożliwia min. spalenie nadwyżki energii i pozbycie się substancji chemiczne powstałych w wyniku reakcji stresowej – ruch jest więc niezbędny dla zdrowia nie tylko fizycznego, ale też psychicznego.

🔹Z kolei proste ćwiczenia relaksacyjne pozwalają mięśniom pozbyć się napięcia wynikającego z doświadczania stresu i pracy w pozycji wymuszonej i często nieergonomicznej (uroki home office).

Zmęczone, zrelaksowane, rozluźnione ciało to sygnał dla mózgu , że jest bezpiecznie , co z kolei pomaga „wyłączyć” reakcję stresową i przejść w tryb „spokoju i relaksu”.

Dlatego właśnie równie ważne jest zachęcanie pracowników do wszelkiej aktywności fizycznej oraz praktykowanie relaksacji. Można wspierać pracowników organizując krótkie sesje aktywnej przerwy czy sesje prowadzonej relaksacji, a tego typu zajęcia transmitować w bezpiecznej i dostępnej dla całej firmy formule on – line.

🔹Mimo powyższych działań, mających w dużej mierze charakter prewencyjny, najprawdopodobniej część pracowników doświadczy w którymś momencie problemów ze zdrowiem psychicznym. Dlatego dobrą praktyką jest udostępnienie pracownikom bezpłatnej pomocy: konsultacji z psychologiem czy konsultantem kryzysowym. Dzięki takiemu rozwiązaniu osoba w potrzebie może szybko uzyskać profesjonalne wsparcie specjalisty, co przełoży się na szybszy powrót do równowagi psychicznej. Konsultacje takie są anonimowe i również mogą być prowadzone w formule zdalnej.

Jak przedstawiłam powyżej, rozwiązań jest wiele, z całą pewnością można wybrać te, które będą adekwatne do potrzeb danej organizacji oraz dopasowane do możliwości (czasowo – logistyczno – finansowych).

Zdrowie psychiczne zawsze było ważnym tematem, teraz jednak nabrało jeszcze większego znaczenia. Jedno jest pewne – łatwiej przechodzi się kryzysy razem ( i te osobiste w przypadku pracowników, i te biznesowe w przypadku firm).

Udostepnij

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email